mandag 18. november 2013

Fight and flights!


For noen år tilbake var min nærkontakt med rovfugler stort sett begrenset til et tilfeldig og lynkjapt besøk av spurvehauken på småfuglforinga, eller en hønsehauk eller musvåk som fløy over himmelen på behørig avstand. Var man ekstra heldig hendte det man fikk et glimt av vandrefalken eller kongeørna, men det ble jo ikke noe bilder å snakke om av disse flyktige møtene.

Jeg føler meg derfor utrolig priviligert når jeg nå kan pakke sekken på morrakvisten, rusle opp i bua og sitte å betrakte hønsehauk og musvåk på få meters avstand uten at de merker min tilstedeværelse.

Selvfølgelig har det vært mye jobb med foring, tilrettelegging, og bæring av materialer etc., men hva gjør man ikke når man er litt i overkant interessert i fugler med krumme nebb og skarpe klør.

Portretter av rovfugl er flotte i seg selv, men blir jo fort litt kjedelige og statiske. Flukt og fight bilder blir jo fort mer interessante, men er til gjengjeld vanskligere å få fullklaff på fokus da det meste skjer i høyt tempo.

Legger ut noen slike bilder selv om jeg ikke er 100% fornøyd ennå (og det blir jeg vel aldri).









8 kommentarer:

  1. Fine bilder fra foringsplassen, artig at du har både hønsehauk og musevåk der, likte best nr 2, synd at d siste bilde ikke er renere og har litt "rotete" bakgrunn

    SvarSlett
  2. Flott bildeserie. Jeg likte alle samen. Skarpe og fine. Ikke lett å få alt på plass når det plutselig skjer noe.
    Godt jobba!

    SvarSlett
  3. Kjempeflotte bilder fra foringsplassen, enig med Trond om bilde to som best i serien. Misunner deg den bua, flott jobba:-)

    SvarSlett
  4. Takker for kommentarer gutter! Joda enig ang. det siste bildet. Disse fuglene er såpass nærme at jeg sitter med 200 mm for å få begge innenfor ramma. Bakgrunnen blir dermed ikke så utvisket som ved bruk av større tele. Stubber og gadder må man nødvendigvis ha for å ha sitteplasser til fuglene.

    SvarSlett
  5. Hei
    Helt fornøyd blir en vel aldri. Higer alltid etter noe bedre og godt er det, ellers hadde det vel begynt å bli kjedelig etter noen uker i bua. Liker serien din der det siste er det jeg faller for. Alltid rot og rusk i naturen så det må en bare ta med seg. Godt jobbet i furtebuen din ;-)

    SvarSlett
  6. Kosær deg fælt i den nye bua skjønner jeg. Og det ene bra bildet etter det andre strømmer på. Er en ganske mye større utfordring å få skarpe actionbilder og der er du skikkelig dyktig syntes jeg. Må være ganske spesielt å ha lykkes så bra med en åteplass som ligger i et såpass bynært område som du har! :)

    SvarSlett
  7. Flott serie der jeg likte det siste aller best. Herlig action.

    SvarSlett
  8. Hei.
    Jeg hadde vært kjempe fornøyd hadde det vært jeg som hadde tatt di bildene.
    Det siste bildet var tøft.

    SvarSlett